Ga naar de navigatie Ga naar de content Ga naar de footer

Ja. Naast het feit dat roken allerlei schadelijke gevolgen heeft op de algehele gezondheid heeft roken een negatieve invloed op de genezing na een implantologie operatie. Dit geldt ook voor de populaire elektronische sigaret!

• De vernauwing van bloedvaten zorgt voor een slechtere doorbloeding van het tandvlees en daarom voor een slechtere genezing.
  • De kans op het niet vastgroeien van het implantaat in het kaakbot is bij rokers bijna 3x groter dan bij niet rokers.
  • Roken vergroot de kans op botafbraak rondom tanden en kiezen 2 - 4 x. Ook bij bot rondom implantaten.
  • Nicotine vernauwt de bloedvaten in het tandvlees en onderdrukt daarmee de signalen van een tandvleesontsteking (parodontitis).
  • Rokers hebben 3 - 6 x meer kans op tandvleesontsteking en de genezing is kleiner, omdat een ontsteking makkelijk over het hoofd wordt gezien. Dit kan weer verlies van tanden en kiezen tot gevolg hebben.
  • Roken is een van de veel voorkomende oorzaken van een slechte adem.

We kunnen stellen dat implanteren en roken geen goede combinatie is. Uw behandelend tandarts zal u altijd adviseren om te stoppen met roken voor een implantologische behandeling of u op de gevaren wijzen.

Raadpleeg ikstopnu.nl voor uitgebreide informatie over roken. Waarom stoppen, hoe aan te pakken en hoe blijvend stoppen met roken.

Wilt u meer weten over implantaten?

Neem contact met ons op of vraag onze gratis brochure aan.
Contact / brochure aanvragen