Ga naar de navigatie Ga naar de content Ga naar de footer
Menu

CORONACRISIS-Hoe doe je dat in deze coronacrisis als je barst van de kiespijn? Je mond volproppen met ijsblokjes of toch maar de tandarts bellen? De meeste praktijken zijn alleen open voor spoedgevallen. Toch bereiden velen zich al voor op een ‘normale’ situatie, omdat ‘verwaarlozing van het gebit later tot grote problemen kan leiden’.

De gezamenlijke mondzorgorganisaties hebben tandartsen en mondhygiënisten opgeroepen om vooralsnog tot en met zondag 19 april alleen spoedeisende hulp te bieden aan patiënten die niet besmet zijn met het coronavirus, en de reguliere zorgverlening tot die tijd te blijven staken. Daarna kunnen praktijken met de nodige voorzorgsmaatregelen open. Veel tandartsen in het Groene Hart bedenken nu hoe zij dat gaan aanpakken.

Het leven van een tandarts bevindt zich doorgaans vlak boven het gezicht van de patiënt. ,,Wij zijn gewend om onszelf en de patiënt goed te beschermen”, zegt Cor Jongejan, verbonden aan Tandheelkundig Centrum Molenvliet in Alphen en Waddinxveen. ,,Hygiënisch werken doen wij altijd. Toch zijn wij voorzichtig. De patiënt mag niet ziek worden van ons en wij niet van de patiënt.” In zijn praktijken wordt alleen mondzorg verricht als de nood aan de man is. Wel bereidt Jongejan zich voor op een voorzichtige hervatting van de zorgverlening.

Spoedklussen

Nu worden er alleen spoedklussen geklaard in de praktijken. Wat zijn spoedbehandelingen precies? ,,Als je plotseling last krijgt van pijn, een ontsteking of zwelling in je mond of door een ongeval een tand breekt of verliest”, zegt een woordvoerster van de tandartsenorganisatie KNMT. ,,Als een vulling los zit of er is een stukje kies afgebroken, is dat vervelend maar het is geen spoedgeval. Bel, mail of app je tandarts om te overleggen wat je moet doen.” Als de patiënt in nood geen verkoudheidsklachten heeft en geen koorts zal de tandarts hem of haar in de eigen praktijk van z’n pijn verlossen. 

Urgente gevallen

,,Wij leven er wel naartoe”, reageert tandarts Elmar Luyendijk van Tandheelkundig Centrum Vitalis in Alphen, doelend op de periode na 19 april. Zijn praktijk heeft 14.000 patiënten. De afgelopen weken hebben Luyendijk en zijn collega’s alleen gewerkt voor urgente gevallen. ,,We hebben afgelopen tijd in een soort niemandsland geleefd. Er was aanvankelijk niet eens een verplichting van het Rijk om te sluiten, dat heeft de beroepsgroep zelf ingesteld: alleen nog spoedzorg.” Een slecht gebit, zegt de Alphenaar, kan tot medische complicaties in de rest van het lichaam leiden. ,,Als je je gebit verwaarloost, kan dat op langer termijn tot hogere zorgkosten leiden. Heb je na een wortelkanaalbehandeling nog last, moet je er iets aan laten doen. Het kan een kaakontsteking veroorzaken.”   

Een aantal praktijken denkt erover na om na 19 april de openingstijden flink te verruimen, waardoor er hooguit twee mensen in de wachtkamer kunnen verblijven en er meer tijd tussen de behandelingen ontstaat om de praktijkruimte schoon te maken. 

Coronacentrum

Iemand die besmet is en kiespijn heeft, wordt verwezen naar een speciaal ingericht coronacentrum voor acute mondzorg. Op elf plekken in het land zijn dergelijke centra opgezet waarbij een tandarts de zorg verleent. ,,Wij kunnen het niet zelf”,  zegt Willemien Tak van Tandheelkunst Woerden Lindenhof. ,,Een besmette patiënt kan ons wel bellen en dan zorgen wij er voor dat degene verder geholpen wordt.” In Utrecht en Gouda zijn van dergelijke centra.

Deze superpraktijken zijn volledig uitgerust met alle voorgeschreven materialen: beschermende pakken en goede gezichtsmaskers. Dagen na de opening, enkele weken geleden, hadden deze coronacentra nauwelijks patiënten te behandelen en alleen maar vragen te beantwoorden. ,,Dat is niet vreemd. Het aantal besmettingen in Nederland is bijna net zo veel als een grote praktijk aan patiënten heeft en daarvan heeft ook niet iedereen tegelijk kiespijn”, stelde een woordvoerder van het KNMT eerder in het AD. 

Bron: AD